19.12.2016

Geoblogi: Tavallinen päivä ”toimistolla”: Suomenlahden luotausta GTK:n tutkimusalus Geomarilla

Teksti:
Pekka Marttila,

Geoblogissa kerrottiin aiemmin Tallinna-tunneliin liittyvistä tutkimuksista maalla. Tärkeä osa siihen liittyvistä tutkimuksista tehdään kuitenkin merellä, tunnelin linjauksen luotauksella. Geokatse suuntautuukin tällä kertaa Suomenlahdelle.

Geoblogin tekstissään Pekka Marttila kertoo viime kesänä Suomenlahdella suoritettujen merenpohjan geofysikaalisten luotausten arjesta GTK:n merigeologian tutkimusaluksella Geomarilla. Toiminta kuuluu GTK:n strategiseen painopistealaan nimeltä Yhdyskunnat. GTK:n Merigeologian ryhmä on julkaissut Geoblogissa myös muita tekstejä toiminnastaan (ks. Geoblogin arkisto).

laivat
Lennusadam

Maanantai aamu. Edelliseltä miehistöltä sain tiedon että toimisto sijaitsee Suomenlinnan Varvilahdessa Matti Kurki -laiturissa. Miehistö Pekka, Matti, Seppo ja kesä-Mikko, tapaaminen aamulautalla 7:40.

Tärkeimmät asiat ensin. Siwasta haimme parin päivän ruokatarpeet, luulimme saavamme helposti Eestin puolelta lisää.

Luvat olivat kunnossa. Estonia Välisministerum oli myöntänyt meille urkkimisluvan, täyteen kirjoitettu arkki eestin kieltä. Trafi oli myöntänyt alukselle poikkeusluvan Suomenlahden ylitystä varten tuulirajalla 10 m/s ja 12 tunnin varoajalla. Luvattu etelätuulta 7 m/s, eli ei hätää, pääsemme yli, jos ei 20 solmua, niin sitten vähän hitaammin.

Kello 9 olimme valmiit lähtemään. Keli oli yllättävän tasainen. Reilu tunti ja olimme keskellä Suomenlahtea, luotaus voi alkaa. Ilmoitus radiolla Tallin trafikille. Mittausten äänilähteenä oli tavallisuudesta poiketen airgun, eli bolt, joka on raskaaseen puiseen surffilautaan kiinnitetty paineilmasylinteri. Matti ja Mikko olivat edellisellä viikolla harjoitelleet ja luoneet systeemin jolla se oli paras laskea mereen ja nostaa illalla takaisin. Ohjaajan piti vain pitää alus paikoillaan ja sopivassa kohtaa kulkea sopivasti vähän eteenpäin, mutta pakittaa ei saanut.

Kamerasta näen mitä takakannella tapahtuu ja sisäpuhelimesta kuulen äänet. Sähkömoottorilla toimiva kompura tuottaa paineilmaa, takakannella 2*10 litraa sukelluspullot toimivat boosterina (tasausvarastona). Muuten normaalit laitteet: kaksi kaikuluotainta 28 kHz ja 4 kHz, viistokaikuluotain ja monikeilakaikuluotain. Luotausnopeus noin 5,5 solmua.

Tallinnan matalan kohdalla siirrymme Tallinnan laivaliikenteen valvonta-alueelle. Laivat näkevät meidät automaattisen tunnistusjärjestelmän välityksellä. Järjestelmä ilmoittaa laivoille käynnissä olevasta luotauksesta ja jos näyttää kehittyvän lähitilanne, laivat ottavat yhteyttä ja sovimme ohituksesta.

Iltaa kohden boosteripullon paineet alkavat laskea. Tiiviste eli O-rengas on pettänyt. Lopetamme työt ja lähdemme Piritan vierasvenesatamaan. Pimenevässä illassa kiinnitämme aluksen kyljen laituriin. Viemme ainakin viiden aluksen paikan, onneksi satama on melko tyhjä. Satamakapteeni veloittaa 45 €. suihku maksaisi kaksi euroa lisää. Sähköä emme saa. Seuraavana yönä selviämme 32 erolla, kun laitamme paatin lähemmäs laiturin kärkeä.

Illan mittaan Matti vaihtaa tiivisteen, nyt meillä ei enää ole varaosia. Paikallinen tiivistekeskus toimittaa lisää O-renkaita suoraan satamaan ilman lisähintaa. Samalla toimittaja toimii tulkkina polttoa-aineasemalla ja saamme ostaa verotonta dieseliä. Ja siis Piritassa ei ole lähikauppaa. Mikko on iltalenkillä löytänyt marketin parin kilometrin päästä. Aamulla kun tankkaamme ja tyhjennämme septitankin, hän tekee kauppareissun pyöräillen.

Kolmannen yön vietämme Naissaaressa. Miellyttävä paikka. Tosin yöllä, nimestä huolimatta, saa varoa vain villisikoja.

Matka on kääntymässä ehtoopuolelle ilman käyntiä Tallinnassa. Miehistössä näkyy kapinan merkkejä. Viimeinen yö vietetään Lennusadamassa, pari kilometriä keskustasta. Suihkuun ja ykköset päälle, nyt sujahdamme Tallinnan yöhön. Keli on miellyttävä ja kävely tekee hyvää, aluksella liikunta jää vähäiseksi. Ensimmäisessä baarissa ei tarjoilla alkoholittomia juomia, joten siirrymme seuraavan. Jätämme alkupalat väliin ja siirrymme suoraan jälkiruokaan.

kakku
Juustokakku ja kokis
Pekka Marttila

Teksti: Pekka Marttila

Pekka Marttila on GTK:n Merigeologian yksikön tutkimusaluksen Geomarin vuoropäällikkö.